Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu Fox glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu

Fox glacier

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Laura;
Vroeg op en lopen naar het boekingskantoor. We willen de heli-hike. Met een helikopter word je dan halverwege de gletsjer gedropt en van daaruit ga je hiken. Ze heeft nog plek en wel om 8.20. Top! (Maar duur!!!) Daar een ontbijtje gedaan, camper gehaald, tas gepakt en naar de heli. Ik heb nog nooit in een helikopter gezeten, dus vind het best spannend (heb er zelfs slecht van geslapen). Bert vindt wandelen blijkbaar spannender dan een helikoptervlucht, want die heeft nergens last van. De groep vliegt in 2 etappes naar het startpunt. Wat is dat mooi! Ik mocht voorin, dus had een geweldig uitzicht (maar hield me wel goed vast,alles is van glas, ook bij je voeten). Daar aangekomen kregen we van die spikes onder je schoenen en een prikstok om mee te lopen. In het begin was het best koud, want de zon scheen nog niet over de bergen heen, maar gelukkig duurde dag niet lang. Door de zon licht het ijs lichtblauw op. Onze gids hakte er op los met zijn houweel om voor ons een pad te creëeren. Ik vind het soms wel wat lang duren, want we hebben tenslotte van die prikkers onder onze schoenen. Ik snap later wel waarom hij zo voorzichtig is, als er een heel brok ijs naar beneden dondert. Daar kon je dus niet staan, maar ik zie het verschil niet. Wel hadden we een paar irritante Chinezen in onze groep die continu foto's aan het maken waren en daardoor de groep enorm ophielden. De gids probeerde er wel wat van te zeggen, maar ze verstonden geen Engels.....
Na 3 uur wandelen door ijsarches, ijsgrotten en 'gewoon' op de gletsjer, werden we weer decadent door de heli opgepikt. Supermooie ervaring! (Thnx voor de tip Jord).
Als we vervolgens terug zijn in het dorpje en daar boodschappen gaan doen, komen we een Nederlands meisje tegen die al een tijdje in NZ bivakkeert. Na een heel gesprek geeft ze ons de tip om voortaan op doc (department of conservation) campings te gaan staan. Dit zijn plekken die wel wat minder voorzieningen hebben, maar op mooie plekken liggen en veel goedkoper zijn dan de top 10 campings waar we tot nu toe meestal verblijven. We besluiten een kaart van deze campings te halen en stoppen meteen bij de eerste de beste. Iets voorbij Franz Joseph, aan een meer. Het is vandaag namelijk veel te mooi weer om ver te rijden, dus we gaan lekker met een boekje en onze nieuwe sneldroogbare ieniminie opvouwbare strandlaken (Annerieke bedankt!) aan het meer liggen.

• 13 Februari 2014 - 08:58

Leny Tervoort:

Klinkt geweldig! Wij moesten hike helaas missen omdat het regende en mistig was. Moeten dus nog een keer terug! Abel Tasman is ook prachtig, geniet ervan!

• 14 Februari 2014 - 18:37

Renee:

Wow, die foto's maken de verhalen nog levendiger! Heel mooi. Maar wat doen chinezen op een gletsjer? Raar volk.
    En die DOC campings....JAAAAAAA natuurlijk moet je daar staan:-)

• 16 Februari 2014 - 22:06

Jan Van:

Ook hier de tweede keer.Met de heli naar boven en dan rondom glas ? Lijkt mij in het begin maar eng ,maar ja Bert in zijn nopjes die helpt je wel door alle angsten heen. Prettig om tijdens reizen andere mensen te ontmoeten die hun ervaringen willen delen .Dan is het fijn rusten nabij een mooi meer.