Marlborough - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu Marlborough - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu

Marlborough

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Blenheim

De 9e zijn we richting Marlborough gereden, het grootste wijngebied van NZ. We reden via de scenic route van Nelson naar Picton en toen door naar Blenheim. Daar aangekomen hebben we meteen een tour geboekt voor de volgende dag; een 7 uur durende wijntour, waarbij we om 9.50 al van onze camping worden opgehaald. We worden opgepikt door een druk kwekkende gezellige vrouw. In eerste instantie halen we nog 2 mensen op en gaan we naar de eestte proeverij: 'Hunters'. Zij hebben ervoor gezorgd dat nieuw Zeelandse wijnen internationaal werden door gewoon eens mee te doen aan een wijnwedstrijd in Londen en er met 3 gouden medailles vandoor gingen (dit was pas in 1987!) Tragisch genoeg overleed de eigenaar op 38 jarige leeftijd, kort daarna door een auto ongeluk, waarna zijn vrouw het is gaan runnen. Zij is de enige vrouw in NZ die een wijnerij runt.
Marlborough staat met name bekend om haar suvignon blancs. Door het klimaat hier (overdag warm, 's nachts koud), is het een uitstekend gebied voor witte wijnen, maar niet zozeer voor rood (die hebben ook warme nachten nodig), behalve de pinot noir. Die wordt hier ook wel gemaakt, zij het in veel mindere mate. De hele dag staat dus in het teken van het proeven van met name witte wijnen. Na de tweede proeverij wordt onze groep aangevuld met nog 7 personen. Daar zitten 4 jonge Engelsen bij (waarvan en 2 inmiddels in NZ wonen en een gepensioneerde Engelsman. Zijn vrouw is net weer terug maar huis gevlogen ivm werk, maar hij blijft nog even. Zijn vrouw is nogal van het sjieke (5 sterren hotels, en luxe eten), dus hij gaat helemaal los in zijn oude campertje met een rode neus en met wijn drinken en fish&chips eten. Het is een erg gezellige groep! In totaal bezoeken we 7 wijnproeverijen, waarvan 1 champagne proeverij (hoewel ze dat niet zo mogen noemen), 1 kaasproeverij, 1 chocolade proeverij en we eindigen in een pub met een bier proeverij. Onze gids brengt ondertussen wat afhakers naar huis, maar onze camping is ongeveer naast de pub, dus wij blijven nog even hangen met onze Engelse vrienden en 'proeven' nog wat extra biertjes. Een erg geslaagde dag!

• 21 Februari 2014 - 09:48

Renee:

Oooooooo, ik kom er NU aan!!!!!!!