Wai-o-tapu en Waikite Valley - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu Wai-o-tapu en Waikite Valley - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu

Wai-o-tapu en Waikite Valley

Door: Laura en Bert

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

We hebben maar een paar dagen samen met Thijs, dus willen wel wat leuks doen. Een van de highlights van het Noordereiland is toch wel Rotorua. Een gebied met veel vulkanische activiteit. Het dorp zelf is helemaal weer opnieuw opgebouwd na de eruptie van mount Tarawera in 1986. Het is een bloedhete dag, dus we hebben zin om te zwemmen. Jord had de tip gegeven om in deze regio naar Wai-o-tapu (=heilig water) te gaan. De lonely planet omschrijft dit als het meest kleurrijke vulkanische park met champagne Pools en modderbaden. Dat klinkt goed. Bikini en badhanddoek mee en er heen! Als we het park binnenlopen zien we alleen niemand met zwemkleding en is er niet echt een pad te zien naar een zwembad..... We krijgen een kaart hoe we door dit natuurpark moeten lopen. De 'pooltjes' zijn 100 graden (en dat is alleen aan de oppervlakte), dus niet geschikt om in te zwemmen. Er hangt hier wel een beetje een rotte eieren lucht, maar dat mag de pret niet drukken. Het is een schitterend park met groene en gele wateren en rotsen (door sulphur) en rode stenen en modderpoelen die er op los bubbelen. Ongelooflijk dat dit allemaal uit de aarde komt.
Maar nu hebben we alsnog niet gezwommen en daar hebben we ons wel op verheugd. Gelukkig ligt Waikite Valley hier vlakbij. Dit zijn echte thermal pools om in te zwemmen. Ze worden verwarmd door de Te Manaora spring; de grootste alleenstaande bron van kokend water in NZ. Hier kun je ook naar toe lopen. Echt verkoelend is het niet, want de baden zijn tussen de 36 en 40 graden, maar wel heerlijk voor de spiertjes. We slapen op de bijbehorende camping, dus hebben een heerlijk relaxt dagje.

bert
Voor het volgende uitje waren de omstandigheden perfect; warm, zonnig, dus zwembroek en zonnebrand mee naar het Wai-o-tapu park. Na het dokken van 35 dollar pp gingen we een park in met geisers en mooie natuur, maar geen zwembad te bekennen helaas. Wel heel mooi uitje. Daarna maar naar een echt zwembad; Waikite Valley. Het zwemwater in de zwembaden en hotpools kwam zo uit de natuur. Heerlijk, maar niet echt verkoelend. De koudste was 37 graden en de anderen tussen de 39 en 42. Je voelde precies waar je verbrand was.... In het barretje bij de pool gegeten en gedronken. Eentje toe bij de camper en pitten. Weer een fantastische dag dag met 2 heerlijke mensen om me heen. Mooi ook dat Laura zo goed met Thijs overweg kan en vice versa.