Wat spuit daar in de verte? - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu Wat spuit daar in de verte? - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu

Wat spuit daar in de verte?

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vandaag hopelijk walvissen spotten. Bert kan het niet geloven dat dat zal gaan lukken. Het is behoorlijk bewolkt, maar in het kantoortje geven ze aan dat de zee omstandigheden ideaal zijn. Dat klinkt veelbelovend. In de folder staat dat je 90% tot 95% kans hebt om ze te zien en dat ze er dan gemiddeld 1 of 2 vinden... Bovendien krijg je 80% van je geld terug als je ze niet ziet, dus het lijkt er op dat ze zeker zijn van hun zaak. We gaan met een man of 50 op een soort catamaran. Ze hebben de trip voor ons 3 walvissen gezien en gaan dus weer een beetje die kant op. Wat je hier met name ziet zijn de sperm whales, de grootste tandige walvis die wel 16 meter kan worden. Er zitten alleen mannetjes, want voor de vrouwtjes is het te koud. En ja hoor, al snel zien we de eerste. Ongelooflijk. Wat een ding. Je ziet alleen een paar meter van de kop en de spuit. De gids telt af wanneer ze weet dat de walvis zal duiken. Dan komt hij nog één keer naar boven om naar adem te happen en daarna komt die staart omhoog. Geweldig! En dan is hij weer een tijdje verdwenen, want ze duiken tot dieptes van 1000+ meter en houden dat 45 min tot een uur vol. Daar gaan we natuurlijk niet op wachten, dus op naar de volgende. Ze zoeken ze door te kijken of ze ergens die spuit zien, maar ook door geluidsgolven. In no-time zien we nummer 2, 3 en zelfs 4! Iedere keer blijf je er net zo lang bij kijken, totdat ze onder gaan. Ze vinden dat we dan wel verwend genoeg zijn met walvissen, dus gaan we op zoek naar ander zeeleven. Er zitten hier namelijk ook verschillende soorten dolfijnen, zeehonden, zeevogels en zelfs orka's. Helaas zien we deze laatste niet, maar wel spelende dusky dolphins met een kleintje, fur seals en albatrossen. Wat een 'catch of the day'! Voor deze boottrip hebben we een reistabletje geslikt. Deze kan een bijwerking hebben van sufheid en dat slaat bij Bert behoorlijk aan. Daarom eerst even een middagdutje voor we verder gaan. We rijden vervolgens langs een zeehonden kolonie met 100en baby zeehondjes die lekker aan het spelen zijn. Super schattig. Daarna op naar een free camping aan de zee, onder aan een berg. Wat een rotleven.

• 22 Februari 2014 - 10:29

Renee:

Ja wat een rotleven, OK vooruit, zullen we dan maar ruilen?:-)

• 23 Februari 2014 - 20:56

Siemen:

Hoi Toppers,
    Wat weer een heerlijke avonturen om te lezen! Wijn kantelen, spermawalvissen, baby zeehondjes, wat hebben jullie het weer zwaar. Hier in NL beginnen we inmiddels zowat al aan het voorjaar, met een van de meest warme winters ooit. Nog maar een paar daagjes en dan zijn jullie er al weer zag ik op het vluchtschema (ik had nog een opzetje van een ticketboeking liggen namelijk). Zeggen jullie wel tegen de stewardessen dat jullie gaan trouwen? Misschien mag je dan op de terugweg even douchen en aan de bar hangen in jullie A380! Tot snel! xx

• 24 Februari 2014 - 20:15

Loukoomen:

Heel leuk wat jullie allemaal ervaren op deze geweldige reis,maar het wordt langzamerhand tijd dat jullie terugkomen,want jullie kunnen het tij in nederland misschien keren. De ene ramp is nog niet afgewerkt of devolgende meldt zich al.We hebben met 14 man ontslag gehad bij de firma Mak.Positieve daarvan is dan weer dat ik de rest van de keuken kan schilderen.Veel liefs van je vader.