Rotorua museum - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu Rotorua museum - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Laura Koomen - WaarBenJij.nu

Rotorua museum

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

19 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Op aanraden van een local, gaan we ook nog even naar Lake Tarawera aan de gelijkname berg. Daar zouden ook hotwater beaches en hotpools aan zijn. Dat klopt ook, maar daar kun je alleen komen met een watertaxi en die gaan dan weer alleen op bepaalde tijden wat vandaag niet zo goed uitkomt. Dat boeken we dus voor morgenochtend en krijgen van de vrouw achter de balie vrijkaartjes voor het Rotorua museum. Change of plans. Als een echte Hollander betaamt maken we daar natuurlijk gebruik van. Na een was/douche en afwasstop op onze volgende camping, gaan we naar het museum. Het museum is sowieso een geweldig pand temidden van de Government gardens. Er is veel geld in gepompt, dat is duidelijk. Het vertelt hoe mensen vroeger vanuit alle delen van de wereld daar naar toe kwamen voor medische 'behandelingen'. Dat waren maandenlange tochten met boten. Ook veel oorlogsslachtoffers en reumatische patiënten gingen er heen, vanwege het heilige water en modder. Het museum was vroeger een badhuis met nog authentieke elementen. Ook wordt er veel over de uitbarsting van mount Tarawera verteld en wat voor betekenis dat had voor de stad en de Maori's. Doe maken overal een geweldig spannend stripverhaal van met boze geesten en tovenarij.
We vervolgen onze tocht door de stad met een bezoek aan een Belgische biertent (waarvan de eigenaar Nederlands is) en gaan daarna uit eten bij de Thai. Ik vind het trouwens superknap van Bert dat hij het volhoudt om niet te roken. Dat zit toch veel gezelliger dan met iemand die steeds naar buiten moet.